Fitness: Tilskud eller tilpasset kost?

fitness-mad

Det har aldrig været så populært som nu at holde sig stærk, sund og i god form. Fitnesscentre og nye, innovative træningskæder skyder op i hele landet og danskerne valfarter til træning.

Det evindelige spørgsmål er dog, hvordan du får mest mulig ud af dine mange timer i træningscenteret. Er det med tilskud, er det med en sund kost eller måske en blanding?

Muskler bygges i køkkenet

.. Og det gør vægttab også. En af de mest sejlivede myter i fitnessverdenen er, at det er timerne i træningscenteret, der skaber dine resultater. Det er det til dels også, men du slipper altså ikke for at lægge nogle timer i køkkenet også. Hvis du bruger al din energi på fitness, men kommer hjem og propper dig usunde fødevarer, trækker du dig selv ned på status quo igen. Og hvem vil ikke gerne se frugterne af sit hårde arbejde i fitness?

Hvis du gerne vil se resultater, uanset om du ønsker at tabe dig nogle kilo, at tone din krop eller at vækste dine muskler, bliver du altså nødt til at tænke på, hvad du spiser. Der findes flere forskellige kalorieberegnere på internettet, som du kan gøre brug af. Med en kalorieberegner kan du få en fornemmelse for, hvor meget du bør spise. Normalt udregnes dit kalorieindtag, så det passer med dit hvilestofskifte. Det er den energi, din krop forbrænder, hvis ikke du gør andet end blot at eksistere. Forbrændingen af kalorier i hviletilstand står blandt andet din hjerne, dine organer og fordøjelsen for.

Det er din højde, alder og vægt, samt generelle aktivitetsniveau, der bestemmer, hvad din krop forbrænder med sit hvilestofskifte. Hvis du vil tabe dig, skal du spise i et kalorieunderskud og hvis du vil bygge muskler i fitness, skal du spise i et kalorieoverskud.

Makronæring til fitness

En anden vigtig ting, du skal være opmærksom på, er dine makronæringsstoffer. Det handler nemlig ikke blot om hvad du spiser, men også hvor meget du spiser af det. Makronæringsstofferne er kulhydrat, fedt og protein.

Fordelingen mellem disse makronæringsstoffer varierer fra person til person, og kommer blandt andet an på din livsstil og de mål, du ønsker at opnå. Der findes ikke et facit for, hvilken type af diæt, du skal spise efter, når du dyrker fitness. I sidste ende er det kalorier, der gør forskellen. Vil du tabe dig, skal du være i kalorieunderskud. Hvis du vil bygge muskler, skal du være i kalorieoverskud. Du kan dog selv være med til at påvirke, hvor hurtig din fremgang skal være, ved at vælge de rigtige fordelinger af de forskellige næringsstoffer.

Diæter og kropstyper

Er du også ved at drukne i palæo, vegansk kost, keto og glutenfrie fødevarer?

Selvom det altafgørende for dine træningsresultater er kalorieunderskud eller overskud, alt efter dine ønskede resultater, kan din kropstype også have noget at sige. Der skelnes mellem tre kropstyper. Ved at kende netop din, kan du maksimere udbyttet af både din kost og dine tilskud:

  • Ectomorph: Høj, slank, tynd muskulatur. Kan booste træning med tilskud som weight gainer og proteintilskud for at se resultater.
  • Mesomorph: Atletisk fysik og veludviklede muskler. Opbygger meget let muskler, men tager også hurtigt på ved kalorieoverskud.
  • Endomorph: Rund fysik og har svært ved at tabe sig. Har let ved at opbygge muskelmasse. Proteiner hjælper med at forbrændte fedt, kombineret med moderat kulhydrat. Gavnes af proteintilskud.

Som du kan se, er der stor forskel på, hvad der virker for forskellige typer af mennesker. Hvis du er i tvivl om, hvordan du får flest mulige resultater fra din træning og din kost, kan du konsultere en kostvejleder, en ernæringsekspert eller en personlig træner. Sammen kan I blandt andet udarbejde en kostplan, der er tilpasset den træning du følger.

Tilskud

Her kommer tilskud ind i billedet. For mange, der træner meget, er det nemlig populært at tilsætte blandt andet ekstra protein og aminosyrer, der ofte kaldes BCAA, til træningen. Begge dele understøtter restitution og muskelvækst. Træner du hårdt, men uden at tænke på at tilpasse dit kostindtag, vil du næppe se resultater ved blot at tilføre tilskud.

Selvom mærkaterne på mange af de forskellige tilskud til fitness ser lovende ud, og at modellerne, der sælger tilskuddene, ser stærke og sunde ud, er de altså ikke kommet til at se sådan ud, udelukkende ved at indtage et givent tilskud. Et tilskud er netop det, som navnet antyder – Noget ekstra, du kan supplere med. Det betyder ikke, at du kan ignorere dine dårlige madvaner. For at se resultater fra fitness er kosten det første, der skal ændres på. Herefter kan du supplere med tilskud for hurtigere og stærkere resultater.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk