Spis dig slank

Spis dig slank

Vægt er noget der bliver diskuteret en del på det seneste, men det er vigtigt at huske på at der overhovedet ikke er noget galt med gerne at ville tabe sig lidt ekstra kilo, så længe man gør det på en sund og hensigtsmæssig måde.

Fx kan du gøre dette gennem diæten, og ved at spise det rigtige mad, kan du simpelthen spise dig slank. Det er da en drøm. Du får lov til at både at nyde dejlig ny mad, og arbejde dig frem mod en krop du kan være glad for og stolt af.

Spis en varieret kost

Mange tror at få at tabe sig gennem diæten skal man bare spise 25 grønne smoothies om dagen. Men i det lange løb er dette virkelig ikke særlig sundt for din krop, da den ikke får alle de forskellige proteiner som den har brug for, gennem en så ensformig kost.

Spørg i stedet din læge til råds, og spis efter det madskema som han eller hun anbefaler. Det anbefaler ofte at man kun spiser kød 2-3 gange om ugen, og husker at spise en sund og nærig morgenmad.

Udover dette er det sundt at holde systemet i gang ved at ’snacke’ ind imellem de tre store måltider. Med ’snacke’ menes der dog selvfølgelig ikke chips, slik el.lign., da alle disse er tomme kalorier, men i stedet en form for frugt eller grønt – fx en gulerod eller et æble.

Glem det hvide brød og det hvide pasta

Her er der ikke tale om racediskrimination, men i stedet er det et spørgsmål om sundhed. Noget af det usundeste og samtidig nemmeste at smide væk, er hvidt brød og hvidt pasta. Fuldkornsbrød og fuldkornspasta, koster måske lige mere, men de penge spare du til gengæld hjem, ved at droppe de hyppige indkøb af fredagsslik og sodavand til maden.

En af de sundeste brød alternativer, er selvfølgelig den danske rugbrød. Det er en så stor del af vores kultur at den næsten ikke kan undgås, og den har helt sikkert en rolle at spille i hvorfor fedme epidemien slet ikke er så slem i Danmark som i fx USA.

Udover at fuldkornsbrød er sundere end hvidt brød, er det i længden også blot mere mættende og giver dig en mere fyldestgørende spiseoplevelser. Mens hvidt brød kan være en snack, er fuldkornsbrød et måltid. Men som sagt anbefales det helt fjernet fra din kostplan.

Skær ned på byfesterne og byt vodkaen ud med vand

Er du typen der er glad for at feste, kan det være en smule svært at få vægttabet til virkelig at bryde igennem. Alkohol er nemlig noget af en frækkert når det kommer til det med fedtstof. For når du indtager alkohol prioritere kroppen det først. Den stopper altså forbrænding af fedt og næringsstoffer, for i stedet at koncentrere sig om at få hvad den ser som gift, ud af dit system.

Udover dette indeholder alkohol en del usunde kalorier, og det bliver ikke meget bedre når nogle af de færdigblandende drinks du kan købe i supermarkederne, også indeholder store mængder sukker.

Selvfølgelig kan det være svært at skære helt ned på det med alkohol, og med den drukkultur vi har i Danmark, kan det også være svært for dine venner at forstå, hvis ikke du har lyst til at drikke når du er med i byen.

Der sker skam heller ikke alverden ved at du drikker en glas rød- eller hvidvin engang imellem. Alting med måde. Men vil du gerne se dit BMI dale, så er det vigtigt du holder fast i de vigtige fem måltider, minimal alkohol og eventuelt lidt god træning til at hjælpe dig på vej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk